Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας
Εισαγωγή
Το Πρόγραμμα “Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας” απευθύνεται σε ξενόγλωσσους φοιτητές και εργαζόμενους μετανάστες στην Ελλάδα, με σκοπό τόσο την ανάπτυξη των γλωσσικών τους δεξιοτήτων όσο και την προετοιμασία τους για τις εξετάσεις ελληνομάθειας.
Το Πρόγραμμα καλύπτει τρία επίπεδα γλωσσικής κατάρτισης (Α1-Α2, Β1, Β2), με 90 ώρες διδασκαλίας για κάθε επίπεδο.
Σκοπός του Προγράμματος είναι η ενίσχυση των γλωσσικών δεξιοτήτων στην ελληνική γλώσσα. Οι συμμετέχοντες θα προετοιμαστούν για τις εξετάσεις γλωσσομάθειας, θα αποκτήσουν γνώσεις για την ελληνική κουλτούρα και θα ενισχύσουν τις επαγγελματικές και ακαδημαϊκές τους δυνατότητες.
Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος, επιδιώκεται:
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων κατανόησης και επικοινωνίας στην ελληνική γλώσσα.
- Προετοιμασία για τις εξετάσεις γλωσσομάθειας από Α1 έως Β2.
- Ενσωμάτωση στην ελληνική κουλτούρα μέσω πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
- Ενίσχυση των επαγγελματικών και ακαδημαϊκών δεξιοτήτων.
- Βελτίωση της αυτοπεποίθησης στην επικοινωνία.
Επιστημονικός Υπεύθυνος
Δημήτριος Σάμψων
Καθηγητής Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστημίου Πειραιώς
Σε ποιους απευθύνεται
Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε ξενόγλωσσους φοιτητές και εργαζόμενους μετανάστες στην Ελλάδα, με σκοπό τόσο την ανάπτυξη των γλωσσικών τους δεξιοτήτων όσο και την προετοιμασία τους για τις εξετάσεις ελληνομάθειας.
Προϋποθέσεις εισαγωγής
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να διαθέτουν :
- Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών
- Πρόσβαση στο διαδίκτυο
- Προσωπικό λογαριασμό emai
Μέθοδος Υλοποίησης
Το Πρόγραμμα υλοποιείται αποκλειστικά διά ζώσης σε αίθουσα του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων τηρείται παρουσιολόγιο και διατίθεται εκπαιδευτικό υλικό το οποίο καλύπτει όλες τις θεματικές ενότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του Προγράμματος απαιτείται η παρακολούθηση του συνόλου των διδακτικών ενοτήτων, η επιτυχής εξέταση στην ύλη του Προγράμματος και η αποπληρωμή του συνόλου των διδάκτρων. Παράλληλα, το σύνολο των απουσιών δεν δύναται να υπερβαίνει το 10 % των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης.
Τύπος Πιστοποιητικού
Στους εκπαιδευόμενους που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το πρόγραμμα χορηγείται Βεβαίωση Επιτυχούς Παρακολούθησης στα Αγγλικά.
Επιμέρους Διδακτικές/ Θεματικές Ενότητες
Εκφράσεις και Χαιρετισμοί
1.1. Εισαγωγή στο Ελληνικό Αλφάβητο και η Προφορά των Φωνημάτων
1.2. Χαιρετισμοί και Παρουσιάσεις: Ο πρώτος λόγος στην ελληνική γλώσσα
1.3. Εκφράσεις Ευγένειας
1.4. Αριθμοί και Ηλικία
1.5. Αναφορές στον Χώρο και τον Χρόνο
1.6. Βασικές Ερωτήσεις και Απαντήσεις
1.7. Συναισθήματα και Αντιδράσεις
2.1. Αναγνώριση και Παρουσίαση
2.2. Η Οικογένεια
2.3. Επαγγελματική Ταυτότητα
2.4. Καθημερινότητα και Επαγγελματική Ζωή
2.5. Αναγνώριση και Παρουσίαση Σχέσεων και Φίλων
2.6. Χρήση Ρημάτων και Επίθετων για την Περιγραφή Προσωπικών Ιδιοτήτων
2.7. Συναισθηματικές Καταστάσεις και Οικογενειακές - προσωπικές Σχέσεις
3.1. Η Χρήση του Παρόντος Χρόνου
3.2. Η Χρήση του Παρελθόντος Χρόνου
3.3. Η Χρήση του Μέλλοντος Χρόνου
3.4. Η Χρονική Διαδοχή και Σύνδεση Δραστηριοτήτων
3.5. Ερωτήσεις και Απαντήσεις για Καθημερινές Δραστηριότητες
3.6. Συγκρίσεις και Αντιθέσεις
3.7. Εκφράσεις Συνήθειας και Επανάληψης
4.1. Συμμετοχή σε Κοινωνικές Δραστηριότητες
4.2. Συζητήσεις για Ελεύθερο Χρόνο
4.3. Αλληλεπίδραση με Δημόσιες Υπηρεσίες
4.4. Εξυπηρέτηση σε Καταστήματα και Επιχειρήσεις
4.5. Δημόσιες Υπηρεσίες και Διαδικασίες
4.6. Κοινωνικές Συναθροίσεις και Εκδηλώσεις
4.7. Αξιολόγηση Υπηρεσιών και Προϊόντων
5.1. Εισαγωγή στην Ακαδημαϊκή Γλώσσα
5.2. Γλώσσα για Ακαδημαϊκές Παρουσιάσεις: Εκφράσεις και Τεχνικές Παρουσίασης
5.3. Επικοινωνία με Καθηγητές και προσωπικό.
5.4. Γλώσσα και Επικοινωνία στον Επαγγελματικό Χώρο
5.5. Γραπτές Εργασίες: Σύνταξη Βιογραφικού Σημειώματος και Επιστολών
5.6. Ακαδημαϊκή Γραφή και Αναφορές: Σύνταξη Εκθέσεων και Αναφορών σε Πηγές
5.7. Επαγγελματική Συνεργασία και Διαχείριση Ομάδων: Επικοινωνία με Ομάδα Εργασίας
5.8. Επικοινωνία σε Συνεντεύξεις Εργασίας
6.1. Παρουσίαση και Στήριξη Άποψης
6.2. Αξιολόγηση και Σύγκριση Ιδεών: Πολυπλοκότερες Συνδέσεις και Αντιφάσεις
6.3. Διατύπωση Κριτικών Αξιολογήσεων: Ανάλυση και Συμπεράσματα
6.4. Εξέταση Αντίθετων Απόψεων: Επιχειρήματα και Αντεπιχειρήματα
6.5. Γλώσσα για Συζήτηση και Διάλογο
6.6. Πολυπλοκότερες Γλωσσικές Δομές
6.7. Ανάλυση και Κριτική Σκέψη σε Κείμενα: Εφαρμογή Κριτηρίων Αξιολόγησης
6.8. Δημόσιες Ομιλίες και Παρουσιάσεις παρουσιάσεις, χρησιμοποιώντας οργανωμένα επιχειρήματα και αξιολογήσεις.
6.9. Γλώσσα και Επικοινωνία στην Κριτική Ανάλυση: Εκφράσεις για Ανάλυση και Κριτική Σκέψη
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος ο αρχάριος σπουδαστής θα είναι σε θέση να:
✔️ Γνωρίζει και χρησιμοποιεί λέξεις και εκφράσεις που σχετίζονται με καθημερινές ανάγκες, όπως: οικογένεια, εργασία, στέγαση, καθημερινές δραστηριότητες, τρόποι επικοινωνίας, και χρόνος.
✔️ Αντιλαμβάνεται λέξεις που σχετίζονται με τις πιο κοινές καταστάσεις της καθημερινότητας (π.χ. "Πού είναι η τουαλέτα;", "Πόσο κοστίζει;").
✔️ Γνωρίζει και χρησιμοποιεί τα βασικά γραμματικά φαινόμενα της Νέας Ελληνικής, όπως: ρηματικοί χρόνους (απλές μορφές του ενεστώτα, παρατατικού και μέλλοντα), τα άρθρα, τις αντωνυμίες, τα επίθετα και τις βασικές προθέσεις)
✔️ Μπορεί να σχηματίζει απλές προτάσεις στον ενεστώτα και να χρησιμοποιεί βασικές συνδέσεις για να ενώνει ιδέες (π.χ. "και", "αλλά", "γιατί").
✔️ Έχει κατανοήσει την προφορά και το άκουσμα λέξεων με σαφήνεια σε βασικές καθημερινές καταστάσεις.
✔️ Μπορεί να αναγνωρίζει και να προφέρει λέξεις και φράσεις που ακούει συχνά στο πλαίσιο συζητήσεων για προσωπικά και επαγγελματικά θέματα.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος ο αρχάριος σπουδαστής θα είναι σε θέση να:
✔️ κατανοεί και να παρακολουθεί απλές συνομιλίες και οδηγίες σε καθημερινές καταστάσεις.
✔️ kατανοεί βασικά σημεία απλών κειμένων ή διαλόγων, όπως συζητήσεις σχετικά με προσωπικά δεδομένα, θέματα υγείας, αγορά προϊόντων, απλές ερωτήσεις κ.λπ.
✔️ διαβάζει και να κατανοεί βασικά κείμενα, όπως διαφημίσεις, πίνακες ανακοινώσεων, επιστολές και μηνύματα για προσωπικά θέματα (π.χ. επιστολές, μικρές ανακοινώσεις, ονόματα και διευθύνσεις).
✔️ κατανοήσει βασικές πληροφορίες από δημοσιεύματα σχετικά με προσωπικές ή κοινωνικές καταστάσεις.
✔️ γράφει απλά μηνύματα, σημειώσεις και σύντομα κείμενα, όπως προσωπικές επιστολές ή μικρές περιγραφές.
✔️ συμπληρώνει έγγραφα ή φόρμες με βασικές πληροφορίες, όπως όνομα, διεύθυνση, ημερομηνία κ.λπ.
✔️ εκφράζεται σε απλές καθημερινές καταστάσεις, όπως συζητήσεις για την οικογένεια, την εργασία ή τις δραστηριότητές του.
✔️ xρησιμοποιεί βασικές εκφράσεις και προτάσεις για να ρωτήσει ή να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις (π.χ. "Πόσο χρονών είσαι;", "Που εργάζεσαι;").
✔️ παρουσιάσει προσωπικές πληροφορίες (π.χ. να μιλήσει για τον εαυτό του, την οικογένειά του, τη δουλειά του) και να κατανοεί απλές οδηγίες ή προτάσεις.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος ο αρχάριος σπουδαστής θα είναι σε θέση να:
✔️ συμμετέχει σε απλές συνομιλίες για προσωπικά και καθημερινά θέματα (π.χ. το μέρος που μένει, τι κάνει καθημερινά, και πόσο του αρέσουν οι δραστηριότητες).
✔️ μπορεί να ξεκινήσει και να συντηρήσει σύντομες συζητήσεις, κάνοντας ερωτήσεις ή δίνοντας πληροφορίες, εφόσον ο συνομιλητής μιλά αργά και ξεκάθαρα.
✔️ μπορεί να χρησιμοποιεί τη γλώσσα για να επιλύει απλά προβλήματα καθημερινής ζωής, όπως να παραγγείλει φαγητό σε εστιατόριο, να αγοράσει προϊόντα στο κατάστημα ή να ρωτήσει για οδηγίες και προσανατολισμό σε μια πόλη.
✔️ μπορεί να ζητήσει βοήθεια ή να διατυπώσει απλές αιτήσεις (π.χ. "Πού είναι το πλησιέστερο φαρμακείο;", "Θέλω ένα εισιτήριο για...").
✔️ Έχει βασική γνώση για τις συνήθειες και τα έθιμα που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή στην Ελλάδα και μπορεί να αναγνωρίζει σημαντικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την επικοινωνία (π.χ. έθιμα χαιρετισμών, φιλικότητα).
✔️ Χρησιμοποιεί στρατηγικές, όπως αναπαραγωγή λέξεων, επαναλήψεις ή απλοποίηση, για να κατανοήσει και να εκφράσει ιδέες όταν συναντά δυσκολίες ή όταν δεν καταλαβαίνει πλήρως.
✔️ Χρησιμοποιεί τα βασικά εργαλεία της γλώσσας, όπως εκφράσεις ευγένειας (π.χ. "Ευχαριστώ", "Συγγνώμη") και αιτήματα για διευκρινίσεις (π.χ. "Μπορείτε να το επαναλάβετε;").
Αξιολόγηση
Η αποτίμηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων πραγματοποιείται μέσω συνδυασμού περιοδικών γραπτών τεστ, ασκήσεων για το σπίτι, ομαδικών εργασιών, προφορικής εξέτασης και τελικής γραπτής αξιολόγησης, με στόχο τη συνολική αποτίμηση των γνώσεων, δεξιοτήτων και της ενεργούς συμμετοχής τους στο πρόγραμμα.
Εκπτωτική Πολιτική
Ισχύουν οι εξής κατηγορίες εκπτώσεων:
- Έκπτωση 50% για συμμετέχοντες Ελληνικής καταγωγής
- Δωρεάν για φοιτητές προγράμματος Erasmus
Τρόπος Καταβολής Τελών
Τα τέλη καταβάλλονται είτε άπαξ είτε σε τρεις δόσεις (Α' δόση( 50%) με την εγγγραφή και το υπόλοιπο 50% σε δύο ισόποσες δόσεις) σε λογαριασμό ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Αποτυχία πληρωμής κάποιας δόσης συνεπάγεται τον αυτόματο αποκλεισμό του υποψηφίου από το υπόλοιπο του προγράμματος, τις εξετάσεις και τη χορήγηση Τίτλου Σπουδών.
| Διάρκεια: | 8 Μήνες / 89 Ώρες |
|---|---|
| ECTS: | 6 |
| Κατεύθυνση: | Επιστήμες Αγωγής & Εκπαίδευσης |
| Γλώσσα: | Ελληνικά |
| Ακ. Υπεύθυνος: | Κακαβελάκης Νικόλαος |
| Επ. Υπεύθυνος: | Δημήτριος Σάμψων Καθηγητής |
Εκπαιδευτικό υλικό
| Έντυπο Υλικό | |
|---|---|
| Ηλεκτρονικές Σημειώσεις |

